Eucharistie (Communie)

In dit filmpje wordt uitgelegd wat het Sacrament van de eucharistie is.

KIND DE E.H. COMMUNIE LATEN DOEN

Eerste H. Communie

Na het H. Doopsel hoort een kind bij God. Maar om volledig deel te nemen aan het leven in de Kerk is het belangrijk om de volgende stap te zetten: het meevieren van de Eucharistie (de H. Mis). Op een heel bijzondere manier wordt dit gevierd als kinderen hun Eerste H. Communie ontvangen, dan nemen ze namelijk voor de eerste keer deel aan de Maaltijd van de Heer. Het sacrament van de Eucharistie (Eucharistie betekent: Dankzegging) vormt voor katholieken het hart en de bron van de liturgie. Als kerkgemeenschap komen we samen om de H. Communie te ontvangen. Communie wil zeggen: eenheid. We mogen één zijn met God en met elkaar. Tijdens de Eucharistieviering herhalen we wat Jezus heeft gedaan tijdens het Laatste Avondmaal.

Voorbereiding

Het is een feest voor heel de gemeenschap om de jongste generatie voor te mogen bereiden op het vieren van het sacrament van de Eucharistie. In de kerk, rond het altaar, vieren we bij uitstek ons geloof; dat we één familie in Christus zijn. De voorbereiding van de Eerste H. Communie vindt op de basisschool plaats, na de school tijd, in samenwerking met de ouders. In september beginnen we met de de voorbereidingen.

De zondag voor Hemelvaartsdag  is de eerste H.Communie in Heugem