Kapelaan Pawel Zelazny

Kapelaan van de parochies van Heer, De Heeg, Scharn, Heugem en Amby.

Taken:

O.a. preken, assistentie bij vieringen van eucharistie, huwelijken, doopsels en uitvaarten, catechese in Heer/De Heeg en Amby.

Achtergrond informatie:

Op 6 juni 2020 is hij tot priester gewijd in Roermond.  Pawel Zelazny die uit Polen afkomstig is en – net als kapelaan Slaven – is verbonden  met het Neocatechumenaat en volgde zijn priesteropleiding  aan het Diocesaan Seminarie Redemptoris Mater In Kemnitz (Oost Duitsland) en daar deed hij zijn zogeheten itinerantie, een soort pastorale stage.

Żelazny werd geboren in Gdańsk. Zelf omschrijft hij zijn ‘thuis’ als beeldschoon en prachtig. “Veel Nederlandse kooplieden kwamen naar deze ‘Hansa’ stad om handel te drijven. Tot de dag van vandaag zijn er in mijn stad mooie Nederlandse gebouwen. Het is bijzonder om te zien hoeveel mijn geboortestad lijkt op Amsterdam of Rotterdam. Samen met zijn twee broers en twee zussen had hij een schitterende tijd in Polen.

Sterkte symbolische waarde

Toch koos hij ruim 10 jaar geleden voor Nederland. “Het is toch een spannend en een beetje ingewikkeld verhaal”, aldus Paweł. “Bij de Katholieke Kerk kunnen mensen in verschillende landen en op verschillende manieren in het geloof groeien. Ik ben in het geloof gegroeid in Polen, in een gemeenschap van de ‘Neocateuchunenale Weg’. Dat is een weg van een christelijke inwijding/initiatie in de Katholieke Kerk, verspreid over de hele wereld, waar men de relatie met God kan versterken of deze relatie met Hem vanaf nul kan bouwen (beginnen). Voor de mensen die in deze gemeenschap zitten en voelen dat God hen roept om Hem als priester te volgen is er ook een mogelijkheid om naar een internationale, missionaire opleiding (het seminarie) te gaan. Daar kan men een studie volgen om priester te worden. Deze seminaries (opleidingen) zijn in Afrika, Europa, Noord en Zuid Amerika, Azië en in Australië. Op deze manier ben ik in 2010 naar Nederland, naar het bisdom Roermond gekomen. Toen was ik 19 jaar oud. Ik moest eerst de Nederlandse taal onder de knie krijgen. Al deze jaren woonde ik op het seminarie Redemptoris Mater in Cadier en Keer en ik studeerde ik in Kerkrade, op Rolduc. Dat Nederland mijn bestemming werd, heeft voor mij een sterke symbolische waarde. Mijn opa heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog hier gevochten bij de slag om Arnhem in 1944. Ik heb altijd de verhalen over hem gehoord. Hij was jong, zoals ik, en ik bevind mij ook hier in een ‘strijd’. Deze strijd is binnen te gaan in een dienst om de Kerk, mijn broeders, mijn parochianen te dienen in de liefde.”

Warm welkom in Maastricht

“Ik leefde zoals vele andere jongeren”, blikt Paweł terug. “Mijn plannen waren om geld te verdienen en een gezin te stichten. Ik dacht dat dit het allerbelangrijkste in mijn leven was. Maar op een bepaald moment in mijn leven begon ik mij af te vragen; is dit echt alles? Leef ik alleen om te studeren, te werken en om geld te verdienen? Langzamerhand begon ik mijn geloof in de Katholieke Kerk te herontdekken. Het heeft mijn leven helemaal veranderd. Dat was ook voor mij een impuls om mijn antwoord op de roeping tot het priesterschap aan God te geven”, aldus Paweł. Veel ben ik echter niet thuis. Ik begeef mij het liefst onder de mensen van onze parochies.”

Woonachtig:

Severenstraat 7
6225 AR – Maastricht (Amby)
Tel.: 06 – 17.97.17.18

Emailadres: paw.zelazny@gmail.com