Kapelaan Slaven Brajkovic

Kapelaan van de parochies van Heer, De Heeg, Scharn, Heugem en Amby.

Takenpakket:

Preken, dopen, vieringen van eucharistie, huwelijken en uitvaarten, biecht en ziekenzalving. Verder ook verzorging van de catechese in Heugem en Scharn.

Achtergrond informatie:

Kapelaan Slaven Brajkovic is op 26 mei 2019 tot priester gewijd in Roermond en werkzaam  in het parochiecluster van de Maastrichtse wijken Heer, Amby en omstreken.

Brajkovic werd geboren in Split, als kind van een vader uit Istrië en een moeder uit Dalmatië, en groeide op in een tijd dat Kroatië nog deel uitmaakte van het communistische Joegoslavië in een familie die niets aan geloof en Kerk deed. Op zijn 25e jaar zag hij pas voor het eerst een kerk van binnen  via zijn toenmalige vriendin  die hem een evangelie liet lezen. Met tranen in mijn ogen las ik het verhaal van Jezus ‘laatste dagen”. Ze volgende samen catechese bij het Neocatchemenaat. Iets in me zei toen: dit is de waarheid. Ik kreeg weer hoop in mijn leven. De liefde voor zijn vriendin ging over in liefde voor Jezus. De relatie liep ten einde en Slaven keerde terug naar Kroatie. In 2006  besloot hij zich te laten dopen. Hij verdiepte zich steeds meer in zijn geloof en ging catechese geven. Daarnaast werkte hij als secretaris van een notaris. Er kwamen andere vrouwen voorbij, maar het kwam nooit tot een diep relatie. Zijn relatie met God bleek sterker. In 2005 gaf hij toe aan zijn roeping: hij wilde priester worden. Tien jaar van studie en stage volgden. Het eerste jaar leerde hij de Nederlandse taal en daarna volgde hij zes jaar lang colleges op het Grootseminarie Rolduc en vervolgens heeft hij drie jaar lang missiewerk gedaan in Nederland.

Het Neocathechemenaat  is één van de nieuwe bewegingen in de katholieke Kerk. De beweging heeft een eigen seminarie in Cadier en Keer.

Zijn leven is sinds zijn roeping omgeslagen, maar hij is als persoon niets veranderd. Hij drinkt regelmatig een biertje samen met  zijn collega kapelaans van de Onze-Lieve-Vrouwenbasiliek en de Sint Servaasbasiliek.  Hij luistert nog steeds naar dezelfde rockmuziek. In spotify afspeellijsten vind je ook rap en hiphop. Ik hou van ritme en dat zit er nog in als drummer. Hij speelt ook gitaar.

Woonachtig:

Severenstraat 7
6225 AR – Maastricht (Amby)
tel.: 043 – 363.45.87

Emailadres: slavenbrajkovic@yahoo.com