MEDEDELINGEN PBR WEEK 35

Gedoopt

Op 1 september jl. Jessy Naomi Bo Niesten, ouders Yuri Niesten en Charel Niesten Schaepkens

NOTEER VAST IN UW AGENDA:

Kunstroute Heugem in ere hersteld. In het weekend van 28 en 29 september doet onze kerk ook mee aan de kunstroute in Heugem. Volg meer informatie op facebook en de website van kunstroute Heugem https://www.hartjeheugem.nl/

Terugblik Rochusbroonk 2024

Het was weer een geslaagde Rochusbroonk met op zondagmorgen de H. openlucht mis met opluistering door het gezinskoor. Daarna bleef iedereen nog even lekker bijkletsen en genieten van het concert van de drumband en harmonie orkest van Harmonie H. Michael Heugem. Dank aan de vaste vrijwilligers van de parochie die deze mis mogelijk gemaakt hebben.

Heiligdomsvaart Maastricht 12 – 22 juni 2025 “Wees een bruggenbouwer”

Volgend jaar is de 56e zeven-jaarlijkse Heiligdomsvaart (HDV) in Maastricht. De eerste was in 1391. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. Dit keer worden er veel meer activiteiten al voorafgaand aan de HDV georganiseerd en niet meer allemaal tijdens de HDV. Een brug rust op pijlers en daarom zijn er 7 pijlers om deze HDV voor te bereiden. De naam van pijler 2 luidt ‘Bruggen bouwen in dialoog’. Het doel is om mensen met elkaar te verbinden en in gesprek te brengen rondom het thema ‘Wees een bruggenbouwer’.

De activiteiten omvatten drie domeinen. Allereerst wil de pijler de oecumene tussen de verschillende kerken versterken, alsook de dialoog met andersgelovigen en geïnteresseerden. Zo zal er 1 juni 2025 een oecumenische opmaatviering in de St. Jan zijn, een Kerkenpad en een dauwtrapwandeling langs verschillende godshuizen.
Daarnaast wil de pijler concreet bruggen slaan tussen allerlei groepen. Er komen middagen voor ouderen, eenzamen en gehandicapten, welke beginnen met een gebedsviering en uitmonden in een gezellig samenzijn. Ook worden buurtmaaltijden, thuisconcerten en co-creatieve workshops georganiseerd in diverse Maastrichtse wijken, waarbij mensen uitgenodigd zijn tot onderling gesprek, samenwerking en/of creativiteit.
Ook daagt pijler 2 uit tot verdieping met de ‘Bruggenbouwer-lezingen’ en wordt een tiental YouTube-filmpjes gelanceerd, waarin Jezus Christus zichzelf presenteert als bruggenbouwer en zijn toehoorders oproept om verbinding te zoeken met God en elkaar. Met dit brede aanbod aan bijeenkomsten in de periode september 2024 t/m juni 2025 hoopt pijler 2 veel mensen samen te brengen en te inspireren voor de 10 dagen van de Heiligdomsvaart.

De start van het HDV-programma is vrijdagavond 6 september 2024.

VERDIEPING THEMA:
De Bruggenbouwerlezing (9x): voordracht en discussie over het HDV-thema vanuit verschillende invalshoeken: religieus, maatschappelijk, politiek, ecologisch, cultureel.
Datum & locatie: de 2e woensdag van de maanden september 2024 t/m mei 2025 in de Sint-Jan, aula Universiteit Maastricht en de Ursulinenkapel.

1. Woensdag 11 september 2024 in de Sint-Jan

Inloop: 19.30 uur, welkom 20.00 uur
Liturgische muziek als brug tussen hemel en aarde: Deken Ed Smeets (Venray) en vicaris Liturgie en Kerkmuziek Bisdom Roermond. De functie van liturgische muziek als brug in geloofsverdieping en verkondiging

2. Woensdag 9 oktober 2024 in de Sint-Jan

inloop: 19.00 uur, welkom 19.30 uur Geloof bouwt bruggen: Bisschop Gerard de Korte (Den Bosch) & Dr. René de Reuver (scriba Protestantse Kerk Nederland.) Oecumene, maar ook de relatie mensen met geloof en zonder; een uitdaging.

U bent allen van harte uitgenodigd om bij de lezingen aanwezig te zijn.

Wij vragen wel of u zich wilt aanmelden voor de lezingen via bruglezing@heiligdomsvaartmaastricht.nl met vermelding van de datum van de lezing. Hebt u geen e-mail dan mag u zich telefonisch aanmelden bij ondergetekende 06 40261066.

Elly de Haan – Verduyn

Het gehele artikel kunt U lezen op de website van de www.parochieheugem.nl