INTERESSE IN EEN BETAALBARE RUSTPLAATS OF STROOIVELD MOGELIJKHEID VOOR UW DIERBAREN?

Kerkhof Heugem. Interview Jan Timmermans d.d. 28 september 2021.

Tot 1950 was het kerkhof zoals vroeger gebruikelijk, gevestigd rond de parochiekerk zelf. Toen de uitbreiding van de parochiekerk een feit werd moest dit oude kerkhof geruimd worden en zijn verschillende Heugenaren herbegraven op het huidige kerkhof. Door Ger Custers de toenmalige koster.Er liggen ook een paar bijzondere mensen begraven op ons kerkhof. Nl Pastoor Custers en pastoor Meisen. EnIr Petrus Hubertus Regoutfamilie van de bekende familie Regout. De laatste bewoner van de Hoogenweerdt. Ook een aantal zusters van het klooster aan de Heugemerstraat. Een orde uit Bourges, Frankrijk.

Het padenplan en de aanleg werd uitgevoerd door Ber Hoogenboom.

Wij zijn trots op onze vrijwillgers die al bijvoorbeeld tientallen jaren beheerder zijn of de poort open en dicht maken of zorgen dat een graf klaar gemaakt wordt en alles regelt voor de begrafenisondernemer en het kerkhof onderhoudt. We zijn hen erg dankbaar voor hun diensten al die jaren en hopen dat ze zich  nog lang blijven inzetten voor ons kerkhof. Het kerkhof  wordt ervaren als een mooi onderhouden kerkhof door bezoekers. En dat willen we graag voortzetten. Wilt U ook vrijwilliger worden en ons een handje helpen?

Aanmelden kan via het contactadres van de parochie vermeld op de website van de Parochie Sint Michael Heugem.

Onlangs is het hek erom heen opgeknapt door middel van een sponsering van de Intratuin.

Anekdotes:

Bij het sluiten van het kerkhof maak je een ronde, maar ja er zijn wel eens mensen die je over het hoofd ziet. Er was iemand nog laat het graf aan het poetsen en die stond gebuikt achter het graf. Tja dan zie je die persoon niet. En dan gebeurd het wel eens dat er iemand opgesloten wordt. Maar ja het is goed gekomen.

Of je geeft opdracht om een graf te delven en je belt de begrafenisondernemer om dit te regelen. De dag zelf kom je op het kerkhof en wat zie je tot je grote schrik. Er is niets gedolven. en nu. Even bellen en het wordt opgelost. Maar ja de begrafenisondernemer voelde zich toch wat schuldig. Hij brengt de dag erna een vlaai naar ons vrijwilligers. Wij verheugen ons al op de koffie, maar wat vreemd toen we de doos openden. Er was al een stukje vlaai weg. Zou de doos eerst klaar hebben gestaan op kantoor bij de begrafenisondernemer en iemand gedacht hebben, vandaag vlaai ja lekker ik neem een stukje!We  belden terug naar de begrafenis ondernemer en die gaf aan dat er naast de doos wel een broodmes had gelegen. We hopen dat degene die toen dat stukje vlaai heeft gegeten het gesmaakt heeft.

Er werd een Indonische man begraven in hartje winter. Er was een graf op een hoek uitgezocht.  Het had die dag gesneeuwd en wat zagen wij de familie kwam met een paar vrouwen erbij in hun schoentjes niet voor dit weer en plaatsten twee boxen op het graf met een radiootje en genoten samen met de overledene van de muziek. Zo zie je hoe het niet uitmaakt weer of geen weer om een speciaal bezoek te doen aan de overledenen.

Informatie:

Op ons kerkhof kun je begraven worden op een plek of het kinderveld of urn in het graf plaatsen of uitstrooien op het aparte strooiveld.

Kun je al een plekje reserveren?
Ja dat kan, maar dan moet je wel al betalen voor 20 jaar bij het ingaan van de reservering.

Hoelang mag je hier begraven liggen?
Ben je op leeftijd dan kan het tarief in overleg aangepast worden.

Kan er een grafsteen hergebruikt worden?
Dat is helaas niet mogelijk.

Tarieven 2021:

• Dubbelgraf of urnengraf 650 euro voor 20 jaar
  • Na 20 jaar 325 euro voor 10 jaar
  • Enkel graf of urnengraf 500 euro voor 20 jaar
  • Na 20 jaar 250 euro voor 10 jaar
  • Kindergraf 250 jaar voor 20 jaar

Belangrijk is:

Als je iemand hier begraven hebt zorg dan dat de gegevens van de betaler bekend blijven of laat de gegevens updaten in onze administratie. Het kost nl heel veel werk om de rechthebbende op te sporen.

Bij de uitbreiding in 1906 met bijzonder: De pastoorsstraat, nog echt een zandpad.

Kerkhofingang vanaf het kerkplein.

Oude St. Michaelsweg. Vroeger de Distele met een wegdeel boven en een deel beneden. Kerkhof moest ook in de winter bij hoog water bereikbaar zijn.