KRUIS GERED VAN DE ONDERGANG

In januari 2022 werd het pand op de hoek Lochterstraat/Heugemerstraat (voormalige kapsalon) verbouwd. Het kruis lag ineens in de container en Dirk van de Weijer (overbuurman) was zeer verbaasd en ontfermde zich over het kruis. De gedachte die meteen door zijn hoofd spookte was dit kruis moet gered worden voor de gemeenschap van Heugem. Het is een speciaal kruis en hangt hier al decennia lang. Dirk van de Weijer werkt als curator bij Schunk Glaspaleis in Heerlen en heeft onlangs de tentoonstelling over Keith Haring: Grace House Mural, mee ingericht.

Een kenner op het gebied van kunst. Hij is aan de slag gegaan en heeft het kruis behandeld zodat het weer tegen weer en wind kan. Ook doet hij aan schermsport en heeft van oude lansen (symbolisch geknakte wapens) een mooie versiering gemaakt met daarop bevestigd bloemen van lood (inspiratiebron Bernaucherhaus kloster Kirchberg in Duitsland).Eromheen heeft hij zelf een houten bekisting gemaakt. Hij gaat het kruis aan zijn eigen huis bevestigen. Maar voordat dit gaat gebeuren zal het kruis eerst tijdens de Palmpaasviering zaterdag 9 april 19.00 uur een speciale gast zijnen gezegend worden. Bent u nieuwsgierig naar het resultaat? Zo kunnen we dankzij Dirk van deWeijer weer langs ons kruis fietsen in de buurt van hoek Lochterstraat / Heugemerstraat.

Als bijschrift zal de volgende tekst bij het kruis worden geplaatst. Het wordt bevestigd aan het huis Heugemerstraat 84.

In een bed van rozen.

Na de oorlog hebben inwoners van Heugem in haar straten heilige beelden geplaatst als dank dat het dorp van onheil gespaard was gebleven.

Het beeld, op de hoek van de Heugemerstraat / Lochterstraat was plots verdwenen en lag later bij bouwmaterialen op straat.

Omdat we niet mogen vergeten wat leven in vrijheid betekend, blijft dit crucifix behouden.

En om haar opgelopen averij te verzachten ligt het in een bed van rozen.

Het zal weer teruggeplaatst worden in haar vertrouwde omgeving.