Last van Keel en Luchtwegen???

Ieder jaar wordt de Blasiuszegen gegeven in onze parochie en dit weekend was dit op zaterdag 30 januari 2021. Wilt U de zegen alsnog ontvangen? Deze wordt nog gegeven op maandag 1 februari na de mis om 9 uur in de Parochie St. Michael Heugem en op dinsdagvond 2 februari na de mis van 19 uur in de @Sint-Petrus’ Bandenkerk te Heer. Een mooie traditie. Deze zegen is goed voor de keel en luchtwegen en andere ziekten. (denk ook aan corona). Bij deze willen we deze bijzondere heilige even extra in het zonnetje zetten.

Informatie over Blasius

Hij heeft naamdag op 3 februari. Hij is vooral bekend als de beschermheilige van hen die lijden aan keelaandoeningen. In veel parochies wordt op of rond 3 februari na de mis de Blasiuszegen gegeven, waarbij de priester twee tijdens Maria Lichtmis gewijde – kaarsen kruiselings voor iemands keel houdt. Hierbij wordt de volgende zegen uitgesproken: ‘Moge God u op voorspraak van de heilige Blasius bevrijden van keelziekten en andere kwalen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest’. (Per intercessionem Santi Blasii liberet te Deus a malo gutteris et a quovis alio malo in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti)

Wie was hij?

De heilige Blasius was in de vroege kerk bisschop in Armenië. Rond het jaar 300 werd hij gevangen gezet, gemarteld en onthoofd. Dat wij hem nu nog kennen, heeft vooral te maken met een gebeurtenis die zich tijdens zijn gevangenschap afspeelde. De legende vertelt dat op een dag een wanhopige vrouw met haar zoontje op de armen bij Blasius kwam. De jongen was de verstikkingsdood nabij, omdat een visgraat in zijn keel was blijven steken. Blasius raakte de jongen aan en de graat sprong uit zijn keel. Tijdens zijn gevangenschap zou Blasius nog meer wonderen verricht hebben, maar vooral door het voorval met de visgraat is hij de geschiedenis in gegaan als de heilige die aangeroepen wordt tegen keelaandoeningen, angina, hik, bof, spruw, astma en krop. Daaruit ontstond in de 13e eeuw het gebruik van de Blasiuszegen. Deze zegen met twee gekruiste kaarsen voor de borst wordt nog steeds op of rond 3 februari in veel parochiekerken in Limburg aan de gelovigen gegeven.

In Kroatië staat Sint-Blasius (Sveti Vlaho) bekend als de patroonheilige van Dubrovnik. In deze stad zouden zijn belangrijkste relieken worden bewaard: zijn hoofd, een stuk halsbot en zijn handen. Die worden op 3 februari meegedragen in een grote openbare processie te zijner eer.