MEDEDELINGEN PBR WEEK 33

ROCHUSBROONK

18 augustus 2024

Al jaren kennen we in Heugem de Rochusbroonk die plaatsvindt aan het einde van de zomervakantie. In onze kerk bezitten wij een reliek van de heilige Rochus. De hl. Rochus staat bekend als een van de pestheiligen. Hij wordt altijd afgebeeld samen met een hondje die hem een snee brood komt brengen. Ook het Rochusbeeld in onze kerk is herkenbaar aan het hondje. Het beeld van de hl. Rochus is bij de mis  bij de Klaekeburg aanwezig. De mis is de opening van het feest op zondag. 18 augustus a.s.

Op zondagmorgen 18 augustus 2024 om 11 uur zegenen wij het Rochusbrood tijdens de mis en zal tevens onze reliek worden getoond.

Deze traditie willen wij uiteraard levend houden en hopen U zondagmorgen  te ontmoeten. De mis wordt gevierd samen met de feestelijke klanken van het gezinskoor.

NOTEER VAST IN UW AGENDA:

Kunstroute Heugem in ere hersteld. In het weekend van 28 en 29 september doet onze kerk ook mee aan de kunstroute in Heugem. Volg meer informatie op facebook en de website van kunstroute Heugem https://www.hartjeheugem.nl/

St. Rochus

Rochus van Montpellier (Montpellier, 1346 – 1376/9) is een Franse heilige. Men rekent hem tot de zes pestheiligen. Hij was de enige zoon in een rijke regentenfamilie in de stad Montpellier. Hij werd geboren met wijnvlek in de vorm van een kruis op zijn linkerzijde. De ouders van Rochus ware gelovige mensen en zagen dat als een voorteken. Ze voedden hem op in een christelijke levensstijl. Zijn verdere leven zal getekend zijn door de pest. Een jaar na zijn geboorte, in 1347, duikt een onbekende besmettelijke ziekte op in Europa. Eerst in Italië, maar al heel snel ook in Spanje, Frankrijk en de rest van Europa. De zieken kregen koorts en builen over hun hele lichaam en binnen een paar dagen waren ze dood. Tussen 1347 en 1352 maakte de pest zoveel slachtoffers, dat hele steden ontwricht raakten.

Toen Rochus zo’n twintig jaar oud was, waren beide ouders gestorven, en verdeelde hij veel geld onder de armen.De andere familiebezittingen bracht hij onder bij een oom. Ondanks zijn carrière-perspectief sloot hij zich aan bij de Franciscaanse spiritualiteit en ging als pelgrim op reis. Hij arriveerde in Rome tijdens de pestepidemie van 1367-1368. Er was geen plaats waar mensen niet ziek waren en stierven. Artsen stonden machteloos. De mensen hadden snel in de gaten dat de geheimzinnige ziekte besmettelijk was, al wisten ze niet hoe. Velen werden bang en vluchtten de stad uit. Zieken werden in de steek gelaten door hun eigen familieleden. Hier vond Rochus zijn bestemming. Hij legde zich toe op het verzorgen van de zieken. Met Gods hulp genas hij velen.

Drie jaar bleef hij in Rome. Toen trok hij naar Piacenza, waar zijn eerste doel weer het hospitaal was. Ook hier verzorgde hij onvermoeid en hielp velen weer op de been. Maar het onvermijdelijke gebeurde:Rochus werd zelf besmet. De pest werd zichtbaar in gapende wonden aan zijn been. De inwoners van Piacenza klaagden bij de ziekenhuismeester dat deze vreemdeling de stad in gevaar bracht. Rochus trok zich terug in het bos om te sterven. Maar een jachthond vond hem en bracht iedere dag een stuk brood. Zo overleefde hij, totdat een engel hem genas van de ziekte. Hij keerde terug naar zijn vaderstad.

Terug in Montpellier herkende echter niemand zijn gehavende uiterlijk. Zijn oom liet hem in de gevangenis zetten op verdenking van spionage. Rochus verdroeg het geduldig en kon ook in de gevangenis het zorgen niet laten. De geruchten over zijn onschuld groeiden aan. Tussen 1376 en 1379 stierf hij echter in gevangenschap. Zijn grootmoeder herkende hem alsnog aan de wijnvlek waarmee hij was geboren. De kerk herdenkt hem op 16 augustus.

Sindsdien is hij de patroon tegen besmettelijke huidziekten, de gevangenen, de honden. Wellicht kunnen wij in onze tijd in onze omgang met elkaar geestelijke of emotionele besmetting proberen te voorkomen. Immers, onze manier van spreken over elkaar kan bemoedigend en genezend werken of juist afbrekend en ziekmakend zijn, Ook als je pest aan iemand hebt, zijn we immers door Jezus geroepen alle mensen met waardigheid te behandelen, en ons niet te laten infecteren door de negativiteit van anderen. H. Rochus, bid voor ons “Laten we het pesten stoppen!”

Pastoor Everard de Jong