Pastoraal schrijven

Carnaval was dit jaar helemaal anders. Sommigen hoopten nog dat de situatie rond de coronapandemie onder controle zou zijn, zodat iedereen het feest zou kunnen vieren. Maar zo ver zijn wij helaas nog niet… Toch zouden we de essentie van het feest ook nu kunnen beleven: door het met humor relativeren van moeilijke situaties die je niet kunt veranderen. Door er een andere draai en zin aan te geven. Maar dan met een nog diepere humor dan normaal met carnaval. Een voorbeeld voor mij is nog altijd de film La vita è bella (1997), met 3 Oscars beloond, waarbij een vader zijn zoon de ernst van de wereld als een reality-game laat zien.

De Corona-tijd brengt ons weer met beide benen op de grond. Zo doet ook een heel bijzondere tijd in de katholieke Kerk, die op 17 februari begint met het askruisje: de veertigdagentijd. Ze laat ons de betrekkelijkheid van deze wereld zien. Het is een spannende tijd van voorbereiding op het belangrijkste feest van alle christenen! Pasen! Op 4 april vieren we dat Christus uit de dood is opgestaan, dat Hij is verrezen! Ook een gamechanger! Waardoor ons leven in een nieuw licht komt te staan. De dood is niet het einde! Daarom beginnen wij vanaf Aswoensdag deze veertigdagentijd (of vastentijd) om ons goed op de ontmoeting met De verrezen Christus met Pasen voor te bereiden.

Wat kunnen wij tijdens die periode doen? Daarover zult u in de komende tijd in onze parochie nog zeker veel horen. Een tipje van de sluier kunnen we al oplichten: men kan natuurlijk meer tijd aan gebed besteden. Velen van ons zijn gewend om een kaarsje aan te steken. Men kan ook thuis met de kinderen een kort gebedje bidden. Er zijn veel gebeden, maar de mooiste zijn die welke direct uit ons hart komen. Probeer maar met God te praten zoals u het met uw man, vrouw, kinderen, ouders of beste vriend doet. God kent u en Hij weet wat u nodig hebt, vooral in deze bizarre tijd. Het is ook een tijd om iets voor een goed doel te kunnen doen.

De veertigdagentijd is ook een kans om de liefde van God persoonlijk te ervaren. Deze liefde en blijdschap kan men in de eucharistieviering beleven, maar ook door het sacrament van verzoening. In dit sacrament ervaren we dat God er is en als een goede Vader ons alles vergeeft en altijd van ons houdt. Als u dit sacrament wilt ontvangen, kunt u ons altijd bellen

Mvg  Kap. Pawel Zelazny