ADVENTSVIERING MET ONZE COMMUNICANTEN VAN 2022

Afgelopen zaterdag 27 november presenteerden onze 13 communicanten hun mooi gemaakte adventskrans en in de mis werd besproken welke betekenis ieder onderdeel van de adventskrans heeft voor kerstmis.

Op zondag 22 mei 2022 doen onze communicanten van de parochie St. Michael Heugem en De Heeg hun communie.

Oorsprong van de adventskrans:

De adventskrans is afkomstig van een gebruik in kloosters waar ze in de donkere kamers extra licht maakten voor de advent. Voor de gelegenheid werd de lichtboog met groene takken en kaarsen versierd.

In de kloosters waar de traditie heel sterk was waren er de volgende kleuren:

op een groene adventskrans stonden 3 paarse en 1 roze kaars en er om heen gewikkeld: paarse linten. Paars is de kleur van inkeer, en bezinning: nadenken over ons leven en tijd maken voor God.

De roze kaars betekende dat het niet lang meer duurde voor het kerstkind kwam.

Met Kerstmis werden de paarse linten vervangen door witte linten en de krans werd omhoog gehangen in het gewelf van de kerk.

Wil je meer informatie download dan onze verder uitleg op onze website www.parochieheugem.nl

Kijk hier voor foto’s van de viering.